13جولای روز جهانی سنگ 


برندگان مسابقه طراحی آسمان‌خراش‌های رویایی ایولو ۲۰۲۴​​​​​​​ اعلام شدند: 

آسمان خراش

​امسال هم مجله evolo مانند سال های گذشته مسابقه ای برای طراحی بهترین، زیباترین و کاربردی ترین آسمان خراش برگزار کرد . در این مسابقه موضوع خاصی برای طراحی تخصصی انتخاب نشد اما لازم بود تا طراحان بزرگ سراسر دنیا برای این مسابقه شرایط اقلیمی در حال تغییر و یا احتمال وقوع جنگ در مناطق گوناگون دنیا را در نظر بگیرند.در این مسابقه 206 طرح ارائه شد که از میان تمامی این طرح ها سه طرح برنده شد. داوران این مجله 14 طرح را نیز به عنوان طرح های برتر افتخاری انتخاب نمود :

​​​​​​​

برندگان : 


کسب رتبه اول توسط گروه طراحانی از کشور چین :

کشور چین و گروهی از معماران آن توانست موفق به کسب مقام نخست این مسابقات گردد.

معماری چین



همان گونه که در تصویر مشاهده می کنید طرحی که طراحان این گروه از کشور چین ارائه کرده اند شامل ساختمان هایی بلند در کنار فضاهایی برای کشاورزی و کاشت محصول است . این طرح که با نام Urban Intercropping  به مسابقات وارد شده است قرار است با حذف فاصله میان مناطق کشاورزی  با محیط شهری، بهترین استفاده از فضا و نور را داشته باشد.
 
 
در فرآیند شهرنشینی امروزی در تمام دنیا ، فاصله بین شهرهابا مناطق مختلف  کشاورزی و اکولوژی طبیعی به تدریج در حال افزایش است ؛ این مسئله به خودی خود منجر به مسائل متعددی می شود. ارومچی نیز یکی از شهرهایی است که به عنوان قطب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی سین کیانگ، واقع در شمال غربی چین، با تضاد بین توسعه شهری و منابع اکولوژیکی کشاورزی مواجه است.
برای پرداختن به این موضوع، مفهوم طراحی معماری "کشت مخلوط شهری" پیشنهاد شده است. این طرح با الهام از سیستم کاشت مخلوط در کشاورزی، این الگوی کاشت را با برنامه ریزی فضای شهری ادغام می کند. با این ایده در معماری نوین شهری، یک سیستم شهری جدید شکل می‌گیرد که هر نقطه‌ای در داخل شهر را قادر می‌سازد تا به یک سیستم توسعه یافته جدید تبدیل شود و در نتیجه یک مدل توسعه شهری غیرمتمرکز محقق شود.
در این مدل طراحی به طور همزمان، طراحی بر صنایع کشاورزی در ساختمان‌های بلند متمرکز می‌شود و از مدل کاشت مخلوط عمودی برای به حداکثر رساندن استفاده از فضا، انرژی نور و منابع استفاده می‌کند. این معماری که از دستگاه‌های مکانیکی، تأسیسات غیرمکانیکی و واحدهای مسکونی متحرک تشکیل شده است، به مسائلی مانند کمبود مسکن شهری، تراکم ترافیک و کمبود فضای سبز، افزایش کارایی شهری و احیای مناطق میانی شهری (که عملاً استفاده مناسبی از آن صورت نمی گیرد )می‌پردازد. این طرح بر دگرگونی مورفولوژی1 شهری تاکید دارد. بسته به کارکردها و اشکال مختلف ساختمان‌های شهری، آسمان‌خراش‌ها به فضای شهری وارد می‌شوند و یک سیستم شهری جدید ایجاد می‌کنند که بیشتر به سیستم حمل‌ونقل زیرزمینی متصل می‌شود و بار ترافیکی شهر را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، طراحی ساخت راهروهای زیست محیطی را در نظر می گیرد. برای حفظ کیفیت هوا و جلوگیری از طوفان های گرد و غبار، گیاهان خاصی برای کاشت در راهروهای اکولوژیکی، غشاهای گلخانه ای و سکوها انتخاب می شوند و پوشش گیاهی سبز را پرورش می دهند که از فرسایش خاک نیز جلوگیری  کند و در عین حال هوا را تصفیه نماید.
این فضا برای استفاده حیوانات و فضای سبز سالم برای عابران پیاده و حمل و نقل فراهم می کند. سازه هایی مانند یوراه های چند منظوره، واحدهایی مسکونی برای  زندگی و باکس های گلخانه ای نیز برای ایجاد یک محیط زندگی مطلوب و ساختار اکولوژیکی استفاده می شوند. ادغام این واحد ها با راهروهای اکولوژیکی، تولید و آرایش ترکیبی فضاهایی واحد برای زندگی اجتماعی است. با الهام از مسئله  Eight Queens ، واحدهای عملکردی به طور منطقی مرتب شده اند تا از انتقال واحدهای اجتماعی متحرک بدون ایجاد اختلال در دیگران اطمینان حاصل کنند. هدف این طراحی دستیابی به انعطاف پذیری و کارایی در فضاهای شهری است. با توجه به بهینه‌سازی اجزای ساختاری دقیق، دیواره های  چند منظوره و تجهیزات حمل‌ونقل عمودی و افقی با واحدهای مدولار و جعبه‌های گلخانه ترکیب می‌شوند تا یک سیستم متصل ارگانیک را تشکیل دهند و به طور کامل از نقش‌ها و اثرات آنها در طراحی کلی استفاده کنند.
در پایان، مفهوم طراحی معماری "کشت مخلوط شهری" نه تنها به مسائل ناشی از شکاف روزافزون بین شهرها، کشاورزی و طبیعت می‌پردازد، بلکه ایده‌ها و راه‌حل‌های جدیدی را برای توسعه شهری پایدار و حفاظت از محیط زیست محیطی از طریق مفاهیم طراحی نوآورانه و فناوری ارائه می‌کند.
 
 
1 . مورفولوژی یا به زبان فارسی ریخت شناسی یعنی علم به ظاهر در کنار بررسی بنیاد درونی .
​​​​​​​