واش بتن چیست ؟(?Whats the Washbeton) واش بتون در کجا استفاده می شود؟

 

ترجمه تحت الفظی عبارت “واش بتن چیست؟” (what’s the washbeton) را می توان بدین صورت در نظر داشت که واش بتون یعنی بتن شسته شده چیست ؟

اما شاید این معنا به تنهایی توصیف جامع و مناسبی برای این محصول نباشد ، در این مقاله قصد داریم تعریف کاملی از این متریال محبوب ارائه دهیم.

محوطه سازی با واش بتن آنتیک سالار

اگر بگوئیم این روزها محبوب ترین محصول برای استفاده در محوطه ها علی الخصوص پیاده رو ها ، پارکینگ ها ، رمپ ها ، روف گاردن ها ، حیاط ها ، حتی پارک ها و ویلا ها ، فضاهای باز کناره استخر ها (و بسیاری از قسمت های پروژه ها که نتیجه خلاقیت مهندسان خوش ذوق طراح ، منتج به استفاده از این محصول برتر می شود )و … واشبتنها هستند ، اغراق نکرده ایم .

به همین علت  بهتر دیدیم تا با ارائه ی این توضیحات گامی هر چند کوچک در بالابردن بار علمی جامعه در این راستا برداریم .

در کل بتن واش ( واشبتن ) ، یک نوع کفپوش بتنی است که سطح آن از سنگ دانه بندی برجسته تشکیل شده است و این برجستگی در زمان بارش برف و باران ، ایجاد اصطکاک کرده و عدم سرخوردگی را سبب می گردد.

 

انواع واش بتن ( واشبتن) :

در گذشته قبل از این که ماشین آلات تولید موزائیک و واش بتون ساخته شود ، در پروژه های ساختمانی، واش بتون را به صورت درجا انجام می دادند. به این صورت که پس از انجام قالب بندی فضای مورد نظر،  بتن مخصوص واش بتن را آماده و در داخل قالب ریخته، سطح آن را صاف و سپس با فشار آب،آن را شستشو می دادند. سیمان های اطراف سنگ های دانه بندی، به دلیل سخت نبودن شسته شده و بخشی از سطح سنگ ها برجسته می شود. این نوع اجرای کفپوش به دلیل عدم فرمولاسیون دقیق، عدم امکان فشار و پرس و همچنین عدم امکان ویبره کردن و در نهایت کیورینگ نامناسب بتن ( عمل آوری سیمان )، پس از مدت کوتاهی کیفیت خود را از دست داده و سنگ های دانه بندی از سطح بتن جدا می شوند، لذا کم کم این نوع واش بتون، مقبولیت خود را در پروژه های ساختمانی و معماران و مهندسین عمران از دست داده است.

مشکلات اجرای واش بتن چیست ؟

با توجه به مشکلات اجرای واش بتون درجا، تکنولوژی تولید واش بتون به صورت ویبره ای ساخته شد و کارگاه های تولیدی زیادی جهت تولید واشبتن به صورت ویبره ای راه اندازی شدند .

نحوه تولید واش بتن ویبره ای به این صورت است که مخلوط سیمان و پودر سنگ و سنگ دانه بندی و آب در داخل قالب های لاستیکی در ابعاد 30×30، 40×40 و 30×60 ریخته می شود و بر روی میز ویبره قرار می گیرد . دلیل قرار گرفتن روی میز ویبره ، تخلیه حباب های داخل بتن می باشد که با این کار تراکم قطعات واش بتن بیشتر و میزان جذب آب کم تر می شود و بعد از 24 ساعت، پس از استحکام نسبیِ قطعات واش بتن، آنها را از قالب تخلیه نموده و با شستشوی آب، سطح آن را به صورت برجسته در می آورند.

علی رغم اینکه این شیوه تولید از اجرای واشبتون درجا بهتر می باشد، ولی متأسفانه به دلیل سیستم ناقص ویبره، حباب های لایه میانی تایل ها، بطور کامل تخلیه نمی شود و علاوه بر بالا بودن جذب آب و شکستگی در اثر سرما و یخبندان، مقاومت های خمشی و فشاری پایین آمده و همین امر سبب میگردد نظرکارفرمایان، پیمانکاران و مهندسین مشاور را تأمین نکرده و منجر به عدم استفاده از واش بتن های ویبره ای در پروژه ها می گردد.

 

پس از نارضایتی مهندسین مشاور، کارفرمایان و پیمانکاران ساختمانی، از کیفیت و مشخصات فنی واش بتون ویبره ای، تکنولوژی ساخت واشبتون به صورت پرسی شکل گرفت. فرایند تولید در واش بتن های پرسی نسبت به واش بتنهای ویبره ای تکمیل تر شد.

در این روش تولید واش بتون، ابتدا مواد اولیه از جمله سیمان، سنگ دانه بندی و پودر سنگ و آب مخلوط شده به داخل قالب ریخته می شود، به طوریکه 50 درصد از حجم قالب را پرمی نماید. سپس مابقی ظرفیت قالب را با مواد ناری،که عبارتست از ماسه و سیمان، پر شده و پرس می شود.

عمل پرس، باعث می گردد که آب مازاد لایه ی رویی موزائیک به بخش پشت آن یعنی ناری جذب شود. قدرت پرس می بایست حداقل 300 تُن باشد. بعد از پرس، واش بتن از قالب خارج شده و 24 ساعت در اتاق بخار قرار می گیرد و سپس مراحل شستشو سطح آن انجام می شود. هر چه قدرت پرس بیشتر باشد باعث افزایش تراکم و مقاومت واش بتن می گردد. کیفیت این نوع واش بتن به مراتب خیلی بهتر از واش بتن ویبره ای می باشد.

واش بتن پرسی در ابعاد 30×30 ، 40×40 و 50×50 تولید می شود.

متأسفانه خیلی از واحدهای تولیدی از دستگاه های پرسِ کوچک 25 تا 50 تُنی برای تولید واش بتن استفاده می کنند که قدرت کم پرس باعث می گردد واش بتن متراکم نشده و علاوه بر مقاومت کم، جذب آب بالایی داشته باشد که در برابر سرما و یخ زدگی بسیار آسیب پذیر می باشد. از طرفی به جز یکی و دو واحد بزرگ در کشور، واحدهای دیگر فاقد اتاق بخار بوده که این امر موجب می گردد تا کیورینگ بتن به خوبی انجام نشده و واش بتن،  پیوستگی مولکولی ضعیفی داشته باشد و در برابر تردد و عبور و مرور خودرو مقاوم نباشد.

فرمولاسیون مواد اولیه یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در کیفیت واشبتن های تولیدی می باشد که متأسفانه خیلی از کارگاه های تولید واش بتن فاقد آزمایشگاه بوده و لذا نمی توانند آزمایشات لازم را بر روی مواد اولیه انجام داده و به فرمولاسیون بهینه و مناسبی دست یابند.

 

بهترین واش بتن چیست؟

واش بتن آنتیک سالار، در واقع نسل نوین واش بتن در دنیا می باشد. این نوع واش بتن، توسط ماشین آلات خیلی پیشرفته و مجهز که در انحصار کمپانی Breton  ( برتون ) ایتالیا است، تولید می شود.

 

واش بتن

 

سیستم تولید واش بتن آنتیک سالار، با واش بتن های پرسی و ویبره ای موجود در بازار بسیار تفاوت دارد. در فرآیند تولید واش بتن آنتیک سالار، ابتدا انتخاب مواد اولیه از جمله سنگ دانه بندی، پودر سنگ میکرونیزه، سیمان، آب، پیگمنت های رنگی ( رنگدانه های طبیعی ) و افزودنی های بتن، با حساسیت ویژه ای انجام می پذیرد. سنگ های دانه بندی می بایست از نظر مقاومت فشاری، جذب آب، ضریب سایش و مقاومت در برابر سیمان و یکنواختی رنگ، مطابق با استاندارد های مربوطه باشد.

پودر سنگ میکرونیزه، سیمان، پیگمنت های رنگی و افزودنی های بتن نیز باید استانداردهای لازم را داشته باشند. همچنین آب استفاده شده در اختلاط بتن می بایست تصفیه شده و عاری از املاح معدنی باشد. استفاده از فوق روان کننده های تخصصی کربوکسیلات، باعث می گردد که میزان آب به سیمان در بتن کم شود و در نتیجه علاوه بر متراکم شدن بتن، جذب آب را به شدت کاهش داده و مقاومت خمشی را افزایش می دهد.

مواد اولیه پس از مخلوط، بصورت اتوماتیک قالب ریزی شده و سپس در خلاء مطلق حباب گیری می شود. سیستم وکیوم در تولید واش بتون انتیک سالار، منجر به تخلیه کامل حبابها در لایه میانی می گردد. لازم به ذکر است میزان جذب آب استاندارد در محصولات بتنی، 8 درصد می باشد، این در حالیست که جذب آب موجود در واش بتون های آنتیک سالار، 0/6درصد است. و در واش بتنهای ویبره ای و یا پرسی با قدرت پرس پایین، جذب آب بالای حد استاندارد می باشد.(لازم به توضیح میباشد،هر چه میزان جذب آب از حد استاندارد کمتر باشد، تایل ها مقاوم تر می باشد)

در مرحله بعد، قالبها به مدت 24 ساعت در 80 درجه سانتیگراد در اتاق بخار قرار می گیرد. در این مرحله،کیورینگ بتن (عمل آوری سیمان ) بطور کامل انجام می پذیرد.

در مرحله پایانی، تایلهای واش بتن، 19 مرحله ساب خورده و جهت ارسال به پروژه های داخل و خارج از کشور بسته بندی می شود.

واش بتون های آنتیک سالار در ابعاد 41×41 ، 41×61 ، 61×61 و 121×61  و پله هایی از همین جنس ، رنگ و کیفیت با ظرفیت تولید روزانه 8000 متر مربع تولید می شود.