ایده محوطه سازی در فضای کوچک

 

بسیاری از ساختمان ها هستند که فضای محوطه ای کوچکی دارند ( حیاط یا حیاط خلوت یا اصطلاحاً حیاط پشتی ) و بنابراین به دنبال ایده محوطه سازی در فضای کوچک هستند . 

 

صد البته که هرچه فضای بزرگتری داشته باشیم امکان بهره برداری از موقعیت آسان تر خواهد بود اما در فضاهای کوچک نیز می توان بسیار خلاقانه عمل کرد . به یاد داشته باشید که فضای کوچک هم می تواند محاسن خاص خود را داشته باشد .

 

  • برنامه ریزی کنید...

برنامه ریزی در همه امور جزو مهمترین هاست ؛ در این موضوع به خصوص هم داشتن یک برنامه دقیق و مدون بسیار کار گشا خواهد بود . برترین ایده محوطه سازی در فضای کوچک با برنامه ریزی حاصل می گردد.

بهتر است پشت میز کارتان بنشینید  ، قلم و کاغذی در دست داشته باشید؛ ایده محوطه سازی در فضای کوچک خود را به روی کاغذ بیاورید و شاید حتی فضا را روی کاغذ بکشید. وقتی از نمای بالا به فضا نگاه می کنید دقیق تر می توانید جا نمایی ها را انجام دهید تا در میانه محوطه تان بنشینید و بخواهید برای فضای پیرامونتان نقشه بکشید.

حتماً علایق و سلایق کسی که قرار است از این فضا استفاده کند را درنظر بگیرید؛ اگر قرار است خودتان از این فضا بهره ببرید ، خواسته هایتان را یادداشت کنید . اگر طراح هستید و برای کارفرما طراحی می کنید از او بخواهید تا فهرستی از علاقه مندی هایش برایتان تهیه کند و در اختیارتان قرار دهد . صد البته که شما باید اصلاحاتی با توجه به شرایط موجود و دانش خود اعمال کنید.

حال اولویت های مد نظرتان را در حاشیه طرح بنویسید . این کاغذ سر فصل ایده محوطه سازی در فضای کوچک شما را تشکیل می دهد ، مثلاً داشتن مبلمان برای نشست عصر گاهی ، یا داشتن فضایی برای بازی بچه ها ، یا گلدانی که یک دوست برایتان به یادگار آورده و دوست دارید در زمان استراحت نزدیکتان باشد و...

 

ترفند های زیادی هستند که می توانید حتی در همان محوطه کوچک ، مکانی جذاب و آرامش بخش ایجاد کنید. به آن ها فکر کنید ...

 

تا واژه محوطه را می شنویم اولین چیزی که به ذهنمان خطور می کند فضایی است که گیاهان زیبا تزیینش کرده اند. این دیگر به بزرگ یا کوچک بودن فضای ما ربط ندارد. اما قطعا تزیینات فضای کوچک با تزییناتی که فضاهای بزرگ یا متوسط را می آرایند ، متفاوت هستند . 

  • باغ خود را عمودی بسازید...

می توان از دیواره ها برای گیاهان خودرو  و یا گلدان های آویزان استفاده کرد . داشتن چمن هم حتما جواب می دهد.رنگ سبز و چشم نواز چمن حتی اگر مصنوعی باشد در روحیه تاثیر بسزایی دارد. پس لزوماً چمن کاری را در ایده محوطه سازی در فضای کوچک خود قرار دهید.

 

 ایده محوطه سازی -small yard landscaping
ایده محوطه سازی در فضای کوچک

 

  • حریم خصوصی ایجاد کنید...

داشتن حریم خصوصی در محوطه اطراف ساختمان از اولویت هاست . پس چرا از سازه های اطراف مثل نرده ها و پنجره ها استفاده نکنید ؟ درخت انگور با رشد نسبتا زیاد یکی از پیشنهاد های ما برای این منظور است . فقط دقت کنید تا از گیاه مرغوب و سالم استفاده کنید .

 

  • درخت همیشه سبز بکارید...

داشتن یک درخت در ایده محوطه سازی در فضای کوچک که هم بتوانیم از سایه اش لذت ببریم و هم در تمام فصول سال سبز باشد ؛ در عین حال فضای کوچکی اشغال نماید ، ایده مناسبی است.

 

  • فضای خود را از یک نواختی خارج کنید...

همان طور که دیدید یک چمن کاری کوچک می تواند کمک شایانی در بزرگ جلوه دادن فضای ما بنماید . البته اگر قرار نیست همیشه روی چمن راه بروید ، ممکن است یک کف پوش را انتخاب نمائید. 

این تصمیم در ایده محوطه سازی در فضای کوچک ، خود محاسنی دارد ؛ در عین حال که از رسیدگی مدام به چمن ها و طبیعت زیر پایتان معاف خواهید شد ، از زیبایی تلفیق سخت و لطافت طبیعی بهره مند می شوید.

ایده محوطه سازی برای فضاهای کوچک

 

  • مبلمان فضای باز را با ابعاد آن متناسب برگزینید...

حال که فضای کوچکی در اختیار داریم باید ایده محوطه سازی برای فضاهای کوچک داشته باشیم . یکی از اجزای مهم محوطه ها مبلمانی است که در فضای باز از آن استفاده می کنیم . از یک تاب ظریف تک نفره گرفته تا فضایی برای نشستن اعضای خانواده با چند صندلی یا نیمکت و میزی متناظر. هر کدام از این ابزار های کاربردی مسئولیت زیبا تر کردن بخشی از فضای ما را بر عهده دارند ، پس در رنگ بندی ، ابعاد و حتی جنس آن دقت کنید .

 

ایده محوطه سازی
محوطه سازی در فضای کوچک

 

  • فضا را خلوت کنید...

خلوت بودن فضا یکی از راه هایی است که آن را بزرگ تر نشان دهیم ؛ پس از اضافه کردن اجزای غیر کاربردی و غیر ضروری در این فضا خودداری کنید که این خود در دید مخاطب تاثیر زیادی دارد . در بهترین ایده محوطه سازی در فضای کوچک باید در نظر داشت هر چه اجسامی که در محوطه مان قرار می دهیم بیشتر و در اندازه های بزرگ تر باشند ، فرصت حرکت نگاه را دریغ می کنیم . این ایده محوطه سازی در فضای کوچک جواب نمی دهد . 

باید به چشم فرصت دهیم تا بدون ترس از برخورد با اجزای مختلف فضای پیرامون ، از زیبایی ها لذت ببرد .

 

 

  • حال زمان آن رسیده که نور پردازی کنید...

نقش نور را در اجرای ایده محوطه سازی نادیده نگیرید.

متناسب با فضا ، نوع استفاده یا سن ساکنین ، اجزایی که در محوطه استفاده می شوند ، دسترسی به سیستم برق کشی و... اجرای نور و سبک نور پردازی متفاوت خواهد بود .

بلانچ گارسیا، طراح داخلی از MTV's Cribs معتقد است :" نور پردازی بسیار مهم است .چون در یک فضای کوچک سایه ها می توانند آن فضا را حتی کوچکتر نشان دهند." 

 

  • مهمترین عامل موفقیت در ارائه "ایده طراحی در فضای کوچک "از دیدگاه آرشیتکت های برجسته دنیا این است که از ابعاد فضا نترسید و به جای مبارزه با شرایط ، آن ها را ابزار کار و پیروزی خود قرار دهید.