نکاتی برای محوطه سازی ویلاهای کوچک

 

محوطه سازی ویلاهای کوچک

 

 

 

این که فضای کوچکتری دارید به این معنی نیست که نمی توانید آن را برجسته کنید وجلوه های زیبایی آن را نمایان سازید. با این ایده ها می توانید باغ کوچک، حیاط، باغچه و حیاط خلوتی با تاثیر یک منظره مینیمال را به حداکثر برسانید. بیایید تا به بررسی نکاتی برای محوطه سازی ویلاهای کوچک بپردازیم.

یک ویو زیبا از اجزای مختلف محوطه ایجاد کنید.

آلاچیق چوبی به این محوطه سازی باغ کوچک حسی مرتفع می دهد. آلاچیق ها ایده های کلاسیک محوطه سازی حیاط کوچک و راه های عالی برای قاب بندی منظره هستند اما می توانید همین کار را با درختچه ها، درختان کوچک یا حتی اجزای تزئینی باغ انجام  دهید.

 مناطق کوچک حیاط خلوت خود را بهینه سازی کنید.

در این ایده محوطه سازی دسته بندی مبلمان در قسمت های مختلف فضا ، چشم انداز کوچک حیاط خلوت را به گوشه های نشیمن جذاب و آرام تبدیل می کند.

برای قسمت نشیمن از گل های سفید استفاده کنید.

 این گل ها با تقویت صمیمیت در واقع به حیاط خلوت های کوچک کمک می کند تا دنج و  جذاب تر به نظر بیایند. ایجاد گوشه هایی برای مطالعه و استراحت فضا را خواستنی تر نموده و مناطق خلوتی را ایجاد می کند. دراینجا یک حصار با ارتفاع متوسط و تعدادی گیاه کمک می کند تا زیبایی منظره را دو چندان نمایان کند.

به هم ریختگی را کاهش دهید.

یک ویلای  کوچک می تواند خیلی سریع احساس دلتنگی ایجاد کند. با در نظر گرفتن فضاهای کاربردی تر، المان های  محوطه سازی اضافه را حذف نمائید.

آن را انعطاف پذیر کنید.

امکان ایجاد تغییرات آتی را در نظر بگیرید. 

شاید پس از مدتی قصد ایجاد تحول درفضای بیرونی ویلای خود شدید . همچنینشما ممکن است از ویلای خود برای اهداف مختلف استفاده کنید و لازم است که بتوانید چیدمان را برای هرمناسبتی تغییر دهید. به جای داشتن گلدان های ثابت از انواع قابل حمل آن برای گیاهان و درختچه های اصلی خود استفاده کنید. به این ترتیب می توانید هر لحظه که بخواهید چیدمان را دوباره تنظیم کنید.

 

آن دسته از نکاتی که برای محوطه سازی ویلاهای کوچک لازم است بدانیم :

اگر ویلای شما در یک منطقه شهری قرار دارد؛ شرایط شما با ویلاهای روستایی کاملا متفاوت است.اگر حیاطی برای ویلای شهری در نظر گرفته شود، احتمالا بسیار کوچک است. خوشبختانه برخی از شاخه های محوطه سازی براساس اصول مینیمالیسم بنا شده اند.

چگونه با توجه به اصول مینیمالیسم در طراحی محوطه سازی ویلای کوچک خود موفق عمل کنیم؟

باید از تمامی فضایی که در اختیار داریم به درستی استفاده نمائیم تا محوطه مان بزرگ تر از آن چه که واقعا هست جلوه نماید. 

اگر حیاط یا پاسیو شما فضای سبز یا کاربرد زیادی ندارد چندکار وجود دارد که می توانید برای بهیود آن انجام دهید.

ضرورتا یک ویلا برای کاربردی بودن لازم نیست خیلی وسیع باشد. هنگام طراحی برای یک فضای کوچک استفاده از اصول کلیدی بهره وری هر چه بیشتر از امکانات موجود اولویت اصلی ماست.

فضای محوطه سازی ما سه بعد دارد؛ هیچ دلیلی ندارد که ویلای شما فقط دو بعد را اشغال کند (طول ، عرض و ارتفاع ). گیاهانی را نصب کنید که لاغر و بلند هستند و در ادامه روند رشد نیز مسیر خود را به سمت بالا ادامه خواهند داد. مجسمه ها یا تخته سنگ ها را به عنوان نقطه کانونی اضافه کنید.

از ازدحام بیش از حد درختچه ها در مسیر ورودی جلوگیری کنید.اجازه دهید دید اولیه در بدو ورود فضای باز اما صمیمی را مشاهده نماید.

درختان و بوته ها و گل ها زیباترین عناصر برای محوطه سازی ویلا ها هستند . نمی خواهیم از حجم و تنوع آن ها کم کنیم اما می توانیم آن ها را در نمای ساختمان ویلا گسترش دهیم . گلدان هایی که به دیواره ها نصب می شوند و یا گیاهانی که بر روی سطح آلاچیق ما گسترده هستند ، از این دسته اند . 

نورپردازی برای محوطه ویلاهای کوچک ؛ با نورپردازی هم می توان فضا را بزرگ تر یا کوچک تر از چیزی که هست نشان داد . هرگز نور ها را در پشت درختان یا درختچه های اطراف محوطه خود قرار ندهید . سایه ای که ایجاد می کند فضای ما را کوچک تر نشان خواهد داد . رنگ سفید در نور پردازی تاثیر مضاعفی بر ابعادمان می گذارد ، در حالی که نورپردازی های رنگی یا چند رنگ و یا حتی رقص نور ها دید گسترده را از ما خواهند گرفت.

نصب سیستم آبیاری خودکار؛ اگر سیستم آبیاری ما زمان دار (هوشمند ) باشد و یا حداقل از آبیاری قطره ای استفاده نمائیم ، نیازی به استفاده از شلنگ متحرک برای آبیاری نداریم . می توان ابزار آبیاری قطره ای را در خاک مخفی نمود تا از زیبایی فضای ما کم نشود.

 

محوطه سازی با واش بتن

 

یکی از مهمترین قسمت های ساخت محوطه در ویلاها ، استفاده از کفپوش مناسب است . این کفپوش ها بسیار متنوع هستند ؛ مانند کف پوش های بتنی ، کف پوش های چوبی ، سنگ های طبیعی ، سنگ ریزه ها ، حتی چمن و...

- در ویلاهای کوچک استفاده از چمن توصیه نمی شود چرا که رسیدگی به آن و هرس چمن ها در فضای کوچک سخت تر است . شما نیاز دارید به فضایی که بتوانید با کفش یا بدون آن در محوطه ویلای خود حرکت نمائید.

- استفاده از سنگ ریزه ها هم به دلیل مشابه توصیه نمی شود ، چرا که کادربندی برای قرار گرفتن سنگ ها سخت تر می باشد.

- سنگ های طبیعی به دلیل لغزندگی سطح صیقلی آن مناسب نیستند . ضمنا اگر رگه داشته باشند در خلال تردد ها می شکنند.

- کف پوش های چوبی علی رغم زیبایی مناسب محوطه سازی ها نیستند . چون آب درون آن ها نفوذ خواهد کرد و خراب خواهند شد.

- اما کف پوش های بتنی جزو بهترین گروه های از انوع کف پوش ها هستند که قابلیت استفاده در محوطه سازی ویلا( کوچک یا بزرگ) را دارند.شما از میان موزائیک ها ، واش بتن آنتیک ، بتن اکسپوز ، موزاسنگ فول بادی ، موزائیک های فول بادی ، سنگ های روستیک و حتی سنگ های صنعتی در رنگ ها و طرح های مختلف ، حق انتخاب دارید. می توانید ابعاد گوناگون هر یک از این محصولات را بررسی نمائید و بهترین گزینه را انتخاب کنید . حتی می توانید پله های ورودی ساختمان خود را از همان طرحی که برای محوطه سازی در نظر گرفته اید،انتخاب کنید.