نکات ضروری در محوطه سازی حیاط

 

محوطه سازی حیاط
واش بتن آنتیک سالار برای محوطه سازی حیاط

 

 

با تغییراتی که در نحوه ساخت و سازها در جوامع بزرگ شهری رخ داده است ، حیاط های بزرگ و دلباز گذشته روز به روز کوچک تر شده اند . سرانه فضایی که نسل های گذشته داشته اند با سهم کودکان امروز قابل قیاس نیست ، پس ما موظفیم از حیاط های هر چند کوچکمان استفاده بهینه نمائیم و با حوصله برای بهره وری هرچه بیشتر این فضاها برنامه ریزی نمائیم .

چه داریم و چه می خواهیم ؟ 

نیاز ها و خواسته های ساکنین را در زمینه محوطه سازی فضایی که در اختیار دارید تعیین کنید:

آیا فرزندان شما به فضایی برای بازی نیاز دارند؟

آیا میخواهید سبزیجات بکارید؟

آیا خانواده شما از جمع شدن در یک پاسیو در اطراف یک اجاق یا آتشدان لذت میبرند؟

حال به موقعیت مکانی فکر کنید.الگوهای حرکت باد و تابش خورشید  را مطالعه کنید.ممکن است بخواهید یک پاسیو در ضلع غربی خانه قرار دهید اماآفتاب بعداز ظهر زیادی در آن قرار می گیرد که به این معنی است که زمان ناهار در فصل های تابستان می تواند بسیار گرم باشد.

همچنین بهتر است قبل از کاشت گیاه، منطقه  خود را از لحاظ بارش، گیاهان سازگار و نوع خاک بیابید ؛ آزمایش خاک انجام دهید.

با آرامش و آینده نگری تصمیم بگیرید . تصمیم گیری سریع در مورد حیاط شما میتواند منجر به انتخاب هایی شود که در دراز مدت کارساز نیستند.

قبل از ایجاد هر تغییری مدتی با آن زندگی کنید. می توانید آینده را تجسم کنید . آیا انتخابی که کرده اید کاربردی است ؟ آیا از فضا بهترین بهره را برده اید؟ آیا لازم بود تغییرات کوچکی برای بهتر اجرا شدن ایده تان انجام می دادید؟ حالا می توانید یک گام به جلو بردارید.

از کوچک شروع کنید.

بخشی از ایجاد محوطه ای که دوستش خواهید داشت ،اجرای آرام برنامه و لذت بردن از فرایند انجام آن است.از طرح اصلی خود با یک باغچه گل کوچک شروع کنید.

به محوطه بروید و هر زمانی که وقت دارید یک یا دوساعت روی آن کار کنید و کمتر نگران این بشید که همه چیز را فورا انجام دهید.

نور افشانی کنید.

نور را به محوطه تان اضافه کنید . بگذارید تمام المان های حیاط دیده شوند .

کفپوش حیاط را با باریک بینی انتخاب کنید.

کفپوش های بتنی درشکل ها، اندازه ها، رنگ ها و بافت های مختلف موجود است و می توان آن ها را هماهنگ با سلیقه و کاربرد حیاط انتخاب کرد.قابلیت های مختلف را بررسی نمائید؛ اگر از رشد علف های هرز یا گیاهان خودرو بین فضاها می ترسید سنگ فرش ها را میتوان به هم چسباند تا سطحی صاف و بدون درز داشته باشد .1اما اگر روش سنتی تری را برای گذاشتن فاصله بین سنگفرش ها انتخاب می کنید این بدن معناست که  سنگفرش های کمتری را خریداری خواهید کرد. بسته به نوع کاربردی که حیاط قرار است داشته باشد ، می توانید اندازه این فاصله میان تایل ها را کم یا زیاد کرد . اگر قرار است کودکی بر روی این کفپوش ها فعالیت کند ، بدود و افت و خیز داشته باشد لازم است کفپوش شما صیقلی نبوده تا ضریب لیز خوردگی صفر باشد . اما برجستگی سطوح را نیز به نسبتی انتخاب نمائید که زمانی که زمین می خورد آسیب جدی نبیند .2

 

نکات ضروری در محوطه سازی حیاط
واش بتن آنتیک سالار مقاوم در برابر تردد وسایل نقلیه و عبور و مرور ساکنین

 

 

استفاده از حیاط به عنوان پارکینگ

استفاده از سطوحی که با چمن پوشیده شده باشد برای پارک کردن وسایل نقلیه مناسب نیست ؛ نه تنها که چمن ها آسیب می بینند و زیبایی خود را از دست می دهند ،بلکه اتومبیل ها نیز تحت تاثیر هستند . با بارش باران تردد از روی چمن ها بسیار مشکل تر خواهد شد.

اما می توانید کفپوش های بتنی را برای استفاده در سطوح ماشین رو انتخاب کنید تا آسیبی به هر دو طرف وارد نشود و زیبا تر به نظر برسد.

 

همسان سازی از پیاده رو تا درب ورود ساختمان

یکی از اصولی که با رعایت کردنش می توانیم زیبایی حیاط را چندین برابر نشان دهیم استفاده از متریال های همسان از پیاده رو تا درب ورودی است . اگر بتوانیم از محصولی استفاده کنیم که مناسب برای پیاده رو باشد ، همچنین مناسب برای کفپوش حیاط ، مسیر تردد ماشین و عبور و مرور ساکنین ، فضایی برای بازی کودکان ، زیبایی فضای ورودی را کم نکند و پله هایی از جنس خود کفپوش داشته باشیم تا در صورت نیاز بتوانیم از همان طرح ورنگ برای پله استفاده نمائیم، محوطه ای آرمانی داریم .

 

 

1.  واش بتن آنتیک سالار با جذب آب نزدیک به صفر از این مجموعه مستثنی است . چون فضایی برای رویش خزه ها ایجاد نمی کند . پس مناسب ترین گزینه برای استفاده در محوطه همراه با چمن است . همچنین برای مناطق مرطوب مانند محوطه سازی ویلا در شمال کشور که همواره با مشکل خزه زدگی مواجه هستند 

 

2. واش بتن آنتیک سالار با داشتن برجستگی های متناسب خود ، ضریب لیز خوردگی صفر دارد و همچنین اصطکاک مناسبی دارد. اما این برجستگی ها در سطح تایل ها به صورتی نیست که هنگام راه رفتن و عبور و مرور و دویدن کودکان مزاحمتی ایجاد کند و یا سبب افتادن کودک شود. اگر هم طبق روال کودکی با از دست دادن تعادل بر روی سطح تایل ها بیفتند آسیب نمی بیند . سطح سنگ دانه ها لبه دار نیست تا باعث زخم شدن یا بریدگی در اعضای بدن کودک شود.