نکاتی که در محوطه سازی باغ میوه باید بدانیم

 

محوطه سازی باغ میوه
در محوطه سازی باغ میوه می توان زیبایی و کیفیت را تواما داشت

 

محوطه سازی باغ میوه یک فرآیند مهم در طراحی و احداث یا بازسازی باغ های میوه است.انتخاب موقعیت باغ، طراحی نقشه و انتخاب درختان میوه سازگار با منطقه آب و هوایی ، در طراحی اولیه برای ایجاد باغ میوه و بررسی مختصات قرارگیری  درختان میوه در محوطه و طراحی فضای تردد از میان درختان موجود در بازسازی محوطه باغ های میوه ، ایجاد فضای استراحت ، تزئینات مدرن و ایجاد نورپردازی مناسب در نوسازی و بازسازی باغ های میوه از اولویت ها هستند. بهبود زیبایی و جذابیت باغ میوه و افزایش بهره وری و حذف مشکلات کنونی (اگر وجود داشته باشد ) از دلایل و اهداف بازسازی در محوطه سازی باغ میوه می باشد.

نکات ضروری در محوطه سازی باغ میوه

- به نسبت ابعادی که باغ میوه داشته باشد ، ارتفاع درختان را انتخاب می کنیم . به عبارت دیگر اگر فضای باغ بزرگ است می توانیم از درختچه ها استفاده کرد ، اما اگر فضای بزرگی در اختیار نداریم از درخت بلند قامت تر استفاده می کنیم تا جلوی دیدمان را نگیرند و فضا را کوچک تر از آنچه هست نشان ندهند.

- فاصله میان درختان به نسبت یکسان بودن یا نبودن متفاوت خواهد بود ، بعضی از درختان ریشه های قوی و پر نفوذی دارند ، لازم است فاصله این گونه درختان تا درخت های دیگر بیشتر از استاندارد در نظر گرفته شود.ضمناً برای هرس ، برداشت و سم پاشی لازم است فضای لازم در میان درختان در نظر گرفته شده باشد.

- سیستم آبیاری باغ میوه نسبت به محوطه سازی های دیگر باید دقیق تر و مهندسی تر باشد تا هر درخت به اندازه نیاز خود در فصول مختلف و در زمان مناسب تغذیه شود. می توان با ایجاد یک استخر و یا جمع آوری آب های جاری که معمولا در باغ ها وجود دارند ، سیستم آبیاری را بهینه نمود . اما استفاده از آبنما یا فواره شاید میزان آبیاری را کفایت نکند اما در زیبایی محوطه باغ میوه تاثیر بسزایی دارد.

- در باغ های میوه محوطه سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .تردد در میان درختان باید به گونه ای باشد که نگهداری از آن آسان باشد و باغبان و باغ دار به راحتی از میان درختان عبور کنند . وسایل نقلیه نیز برای حمل محصولات برداشت شده ، باید تا نزدیک ترین نقطه ممکن ، امکان تردد داشته باشند. با توجه به این که کمتر پیش میاید در باغ های میوه ساختمان مسکونی تعبیه شده باشد حتما محلی برای استراحت باغبان و باغدار بعد از فعالیت های کاشت ، داشت یا برداشت خستگی از تن به در کنند.

- نور دهی در باغ میوه باید به صورتی باشد که شبانه روز بتوان از فضای باغ استفاده کرد . البته قطعا با تقسیم بندی فضاها الزامی به روشنایی تمام محوطه باغ میوه به صورت هم زمان نخواهیم داشت.

- متریالی که درتجهیز و تزئین محوطه سازی یک باغ میوه استفاده می شود باید علاوه بر زیبایی ظاهری ، کاربردی هم باشد تا نیازهای موجود را بر طرف نماید.

- در یک باغ میوه کمتر نیاز به استفاده از آفتاب گیر احساس می شود چرا که درختان خود سایبان های طبیعی هستند . ولی اگر فضای لازم برای قراردادن آلاچیق و سایه بان داشته باشیم استفاده از آن ها به زیبایی محوطه باغ میوه کمک شایانی می نماید.

- تعبیه مکانی برای قرارگیری یک اجاق از ملزمات این محوطه سازی است . حال می توان از یک اجاق یا باربیکیو استفاده کرد و یا از مواد طبیعی مانند سنگ و چوب یک شومینه یا اجاق نشسته ایجاد کرد . هیچ چیز به اندازه نوشیدن چای در هنگام خستگی لذت بخش نیست.(مخصوصا چای ذغالی)

- کف پوشی که برای محوطه یک باغ میوه در نظر می گیریم لازم است با نیاز های باغبان هماهنگی داشته ، مشخصات فنی و فیزیکی ویژه ای داشته باشد . عدد جذب آب کفپوش در جدول مشخصات فنی باید به صفر نزدیک باشد . هر چه این عدد کوچک تر باشد شستشو و تمیز کردن سطح آن بسیار ساده تر خواهد بود. در برابر آفت ها و بیماری ها مقاوم باشد . عبور و مرور و راه رفتن بر روی آن آسان باشد . تاب ترافیک و تردد را داشته باشد.1

 

واش بتن در باغ میوه
در مسیر تردد میان درختان واش بتن آنتیک سالار بهترین گزینه است.

 

هر یک از نکاتی که در بالا ذکر شد نقش بزرگی در ایجاد فضایی که هم قرار است محل کار اشخاصی باشد و هم محل تفرج و لذت بردن از زیبایی های طبیعت ، به همین دلیل نکاتی که در محوطه سازی باغ میوه باید بدانیم ، متنوع و مهم هستند . 

 

 *به همین علت است که ما به شما محصولات محوطه ای مجتمع سازان سنگ سالار را پیشنهاد می کنیم که می توانند تمامی نیاز های محوطه سازی باغ میوه و یا هر محوطه دیگری را برآورده نمایند .

مشخصات فنی و فیزیکی این محصولات مطابق با استاندارد های روز دنیا می باشد . واش بتن های آنتیک سالار می توانند زیبایی و کیفیت را در کنار تنوع رنگ و ابعاد به شما هدیه نمایند . 

نسل جدید بتن اکسپوز که برای اولین بار در ایران توسط مجتمع کارخانجات سالار تولید شده است ، می تواند حس نوستالژی را همگن با مدرنیته در پروژه شما ایجاد نماید.

حتی می توانید از سایر محصولات سنگ سالار برای استفاده در یک باغ میوه بهره مند شوید . سنگ های روستیک (rustic stones) ، موزاسنگ فول بادی (Trrazzo) و سالار سمنت (Cement) و موزائیک های سالار نیز استفاده نمائید.

نقوی گفت:
خیلی کاربردی و عالی بود .سپاس
    سالار سنگ گفت:
    لطف شماست