ایده طراحی محوطه های روف گاردن

 

 

واش بتن آنتیک سالار در روف گاردن
واش بتن آنتیک سالار بهترین گزینه برای روف گاردن

 

 

در اینجا به بررسی چند ایده طراحی محوطه های روف گاردن می پردازیم چرا که...

امروزه به دلیل شلوغی شهرها کیفیت زندگی مردم تغییر کرده است و با کمبود فضای سبز و باغ و مناظر سبز مواجه هستند . به همین دلیل مردم به دنبال این  هستند تا بتوانند راهی برای نگهداری فضای سبز در خانه و اطراف خود پیدا کنند.خوشبختانه معماران با خلق ایده روف گاردن یا بام سبز توانستند  راه حلی برای حل کمبود فضای سبز پیدا کنند.

 

آیا در فکرتبدیل پشت بام خود به باغ هستید؟ باغبانی روی پشت بام چالش ها و هشدارهای خاص خود را دارد که ممکن است حتی با تجربه ترین باغبان ها نیز دچار مشکل شوند. سوالاتی که قبل از انجام این پروژه به ذهن خطور می کند می تواند باعث شود تا طراحی روف گاردن با دقت و حساب شده انجام شود. آیا اصولا ایجاد باغ بر روی پشت بام شدنی است؟ آیا تفاوتی بین بام سبز و روف گاردن وجود دارد؟بله بام سبز را می توان روی هرسقفی حتی سقف شیبدار انجام داد . یک بام سبز معمولا از سینی های کم عمق پلاستیکی یا فلزی تشکیل شده است که با علف ها و گلهای وحشی پرشده است که سبک وزن است . روف گاردن معمولا از گلدان های  بزرگتر پر از گیاهان سبز و گل ها و درختچه ها تشکیل شده است.روف گاردن ممکن است شامل وسایل فضای باز مانند مبلمان و شومینه و .. باشد. روف گاردن معمولا بر روی یک سطح بام مسطح ساخته می شود و نحوه استفاده از مصالح و مواد متفاوت است . ایجاد روف گاردن راهکاری بسیار مناسب برای کاهش آلودگی هوا می باشد.بدین ترتیب که با دو روش فیلتر کردن ذرات آلاینده ی هوا و گازها از طریق گیاهان و فرایند فتوسنتز و همچنین با کاهش توزیع گرد و غبار منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در مناطق شهری می شوند. 

 

 

روف گاردن ترکیب واش بتن با چمن

 

در یک ایده طراحی محوطه های روف گاردن

برای آبیاری گیاهان روی سقف ازآب باران استفاده می شود و در برخی مواقع حتی آب باران نیز ذخیره می شود تا بعدا از آن استفاده کنند.گیاهان در پشت بام نه تنها آب باران را حفظ می کنند بلکه باعث کاهش دما نیز می شوند یعنی مانند فیلترهای طبیعی در ساختمان عمل می کنند.

از دیگر مزایای روف گاردن و بام سبز می توان به استفاده موثر از انرژی وصرفه جویی در آن اشاره کرد چون این پوشش نیز مانند عایقی خوب عمل کرده و گرما را درزمستان و سرما را در تابستان حفظ می کنند.یعنی سیستم های تهویه در تابستان کمتر کار کرده و در زمستان نیز حرارت کمتری را نیز از دست می دهند.

 

یکی دیگر از مزایای روف گاردن این است که می تواند عایق خوبی برای درجه حرارت باشد و حتی می تواند عایق خوبی برای سرو صدا نیز باشد. ترکیب آب و خاک و گیاه می تواند باعث جذب ، انعکاس یا انحراف امواج صوتی شود و میزان آلودگی صوتی را کاهش می دهد.

وجود بام سبز در ساختمان باعث می شود تا ساختمان با کاهش نویز و کاهش صدا همراه باشد.

یکی دیگر از زیبایی های طبیعت وجود پرندگان و حشرات زیبایی می باشد که با وجود روف گاردن باعث می شود تا زیستگاه خوبی برای این حیوانات باشد که زیبایی خاصی به شهر و زندگی شهری می بخشد. پرندگان با صدا و آواز خوانی در فضای سبز روف گاردن آرامش خاصی به زندگی جاری و روزمره آدمها می دهد و باعث می شود خارج از فشارهای روزمره و کسالت باری که اطراف همه انسانها را گرفته در حالت آرامش قرار بگیرند.

 

قرار دادن تخت و  مبلمان چوبی در روف گاردن می تواند فضای دلچسبی را برای نشستن در این فضا فراهم نماید. سازه هایی مانند آلاچیق و سایه بان و ... تزیین کننده های خوبی برای این مکان به شمار می روند.

 

تغییر و ایجاد تنوع در محوطه پشت بام خانه راهی عالی برای افزایش ارزش ملک و زیبایی بصری آن می شود . شما می توانید با تمرکز بر روی این بخش از خانه یک فضای بسیار مفرح و جذاب برای زمان های ناهارخوری یا گذراندن اوقات فراغت خود به وجود آورید.