مزایای محوطه سازی با سنگ طبیعی و معایب آن

استفاده از هر یک متریال های موجود برای قسمت های گوناگون در ساختمان سازی ، مزایا و معایب مختلفی را در بردارد. این وظیفه متخصصان در این صنعت است که محاسن و معایب آن را بررسی نموده و با دیدگاه مهندسی به این نتیجه برسند که کدام یک برای استفاده در این نقطه مناسب هستند و کدامیک معایبش بر مزایای آن برتری دارد؛ پس برای استفاده در این قسمت از پروژه مناسب نیستند. این دقیقا یکی از اصول اصلی در مهندسی است.

ما در این مقاله قصد داریم مزایای محوطه سازی با سنگ طبیعی و معایب آن را بررسی نموده تا به یاری نسل جوانی که در ابتدای این مسیر هستند و یا آن دسته از مالکین که خود صاحب نظر در انتخاب متریال هستند، بیاییم.

محوطه سازی و نقش برجسته آن در ساختمان سازی و معماری که بر کسی پوشیده نیست ؛در محوطه سازی باید المان های مختلفی بررسی و تصمیم گیری ها انجام شود.

اما یکی از مهم ترین ارکان محوطه سازی سنگفرشی است که قرار است در محوطه استفاده شود .سنگفرش ها مجموعه بسیار بزرگی از متریال های مختلف هستند که می توان هر یک از آن ها را در پروژه در دست احداث به کار برد. مانند انواع سنگ های طبیعی ، انواع موزائیک ها ، واش بتن ها، سنگ های صنعتی ، Terrazzo تِرازو ها ، سنگ های قلوه ، ترکیب هر کدام از این محصولات با چمن طبیعی یا مصنوعی و ...که در دسته بندی بزرگ و متنوعی قرار دارند؛ صد البته که هریک مزایا و معایب خود را دارند.

ما در این جا قصد داریم تا به مقوله استفاده از سنگ های طبیعی در محوطه سازی ها بپردازیم و معایب و محاسن آن را تحلیل نمائیم.

سنگ های طبیعی همواره یکی از محبوب ترین متریال برای استفاده در ساخت و ساز هستند. اما دلایل زیادی وجود دارد که کاربرد آن را کمتر از گذشته نموده است.

محاسن استفاده از سنگ های طبیعی در محوطه سازی :

- سنگ های طبیعی زیبایی خاص خود را دارند.

- سنگ های طبیعی مقاومت فشاری خوبی دارند مشروط بر این که این فشار در قسمت رگه های آن اعمال نشود .

- سنگ های طبیعی تنوع بالایی دارند.

- در مقایسه با اکثر متریال دیگر نام برده، جذب آب پایین تری دارند.

- سنگ های طبیعی را می توان در ابعاد گوناگون در اختیار داشت.

 

سنگ طبیعی با رگه های خالی شده

 

معایب استفاده از سنک های طبیعی در محوطه سازی :

- زیبایی نسبی است، همان طور که ممکن است فردی رگه ها و بازی در رنگ سنگ را زیبا می بیند، ممکن شخص دیگری ترجیح دهد متریالی یک دست و یک پارچه را انتخاب نماید.

- مقاومت فشاری و خمشی و حتی مقاومت در برابر ضربه و فشار در همه سنگ های طبیعی به صورت یکسان و مطلوب نیست؛ باید سنگی چون گرانیت را برای استفاده انتخاب نمود که مقاومت بالایی داشته باشد اما در همه پروژها توجیه اقتصادی ندارد.

- تمام انواع سنگ های طبیعی برای محوطه سازی مناسب نیستند؛ چون تنوع در سنگ های طبیعی از تنوع در ظاهر فراتر است، تنوع در کیفیت ، مقاومت و... نشات می گیرد.آن دسته از سنگ های طبیعی که رگه داشته باشند برای نصب ، مشکلاتی را ایجاد می کنند (برای ایجاد نظم در فضا دقت و زمان زیادی لازم است). 

- تنوع در ابعاد هم، از آن جا که سنگ های طبیعی ابعاد خود را با برشی از سنگ کوچه اصلی به دست می آورند بازی در این ابعاد زیاد است ، اگر قرار باشد پروژه به صورت انتزاعی نصب شود مشکلی نیست اما در پروژه های منتظم پیدا کردن ابعادی که در یک راستا نصب شوند و خطوط و درزهای منظمی داشته باشند بسیار سخت وزمان بر خواهد بود.

- جذب آب در همه انواع سنگ های طبیعی یکسان نیست، نفوذ آب درون رگه های آهکی سنگ ها و یا میان لایه های زیرین در سنگ های رسوبی ، سبب یخ زدگی و شکسته شدن تایل هامی شود و پس از گذر از اولین دوره سرما دیگر آن زیبایی اولیه را ندارد.

 

همان گونه که پیش تر اشاره کردیم باید به بررسی اولویت ها و مشخصات گوناگون در سنگ های طبیعی بپردازیم و به این نتیجه برسیم که مزایای محوطه سازی باسنگ طبیعی و معایب آن کدام برتر هستند؟

 

حال که تا اینجای مقاله را مطالعه نمودید قصد دارم تا محصولی را به شما پیشنهاد نمایم که تمامی مزایای سنگ طبیعی را در خود دارد: 

 

محوطه سازی با واش بتن آنتیک سالار بهترین انتخاب

 

واش بتن آنتیک سالار

واش بتن آنتیک سالار تنوع بالایی در طرح و رنگ داشته در عین حال رگه و بازی رنگ سنگ های طبیعی را ندارد . مقاومتی در حد گرانیت داشته در حالی که جذب آبی به مراتب کمتر دارد . بنابراین بهترین گزینه برای استفاده در مناطق سردسیر و یا با اختلاف دمای شب و روز می باشد . ابعاد مختلفی دارد اما هر تایل کاملا کالیبره است و ابعاد یکدستی دارند . می توانید ابعاد 61×121 سانتی متر را داشته باشد و یا حتی پله هایی از همان طرح و رنگی که در کف محوطه یا دیواره ها استفاده کرده اید . نظر به نظم در ابعاد و یکپارچگی در سطوح تایل ها ،نصب آسانی داشته، سرعت نصب بسیار بالایی دارد .

 

اگر قصد اجرای یک محوطه زیبا و جاب را دارید می توانید مقاله  اهمیت محوطه سازی در معماری را نیز مطالعه نمائید تا نکات ظریفی از محوطه سازی را با هم مرور کنیم.