برای کف محوطه از چه متریالی استفاده کنیم؟

 

 

 

انواع مختلفی از مصالح کفپوش در ساخت و ساز ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد اما تصمیم این که برای کف محوطه از چه متریالی استفاده کنیم؟ به کاربرد، زیبایی شناسی و در نهایت به سلیقه آرشیتکت یا کارفرما بستگی دارد. کف در ساخت و ساز ساختمان، از مهمترین اجزاء می باشد. انواع کفپوش ها در طبقه بندی های مختلف وجود دارد. جنس کفپوش بر اساس نیاز کاربر و کاربرد آن تنوع زیادی دارد .اما به راستی برای کف محوطه از چه متریالی استفاده کنیم؟

 

 

انواع مصالح کفپوش و کاربرد در ساخت و ساز ساختمان

در زیر انواع مختلفی از کف پوش ها که به طور کلی در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، آورده شده است:

 

 

آجر

سنگ های لاشه ای

سنگ مرمر

شیشه

سرامیک

PVC

کاه گل

چوب

چوب پنبه

مشمع کف اتاق

آسفالت

لاستیک

سیمان یا بتن 

 

 

 آجر در محوطه سازی

آجر یکی از محصولات کاربردی برای کف سازی هاست ، البته که کمتر در ساختمان های مسکونی یا عمومی استفاده می شوند. در زمان های قدیم بیشتر از آجر یا خشت های مربع یا مستطیل برای محوطه بیرونی استفاده می شد اما امروزه تنها بعنوان زینت گاهی برای محوطه استفاده می شود .

متاسفانه جذب آب که یکی از آیکون های مهم در متریال محوطه است در این محصول بالاست .

برای کف محوطه از چه متریالی استفاده کنیم؟

استفاده از سنگ های لاشه ای

سنگ لاشه نوعی سنگ رسوبی است که از شکافتن در امتداد صفحات بستر به دست می آید. از سیلیس، کلسیت و اکسید آهن تشکیل شده است. از سنگ لاشه در اندازه  و اشکال مختلف برای محوطه سازی استفاده می شود.

سنگ های رسوبی مقاومت فشاری پایینی دارند .

 

واش بتن آنتیک سالار در محوطه های پرتردد

 

کفپوش مرمر در ساختمان ها

سنگ مرمر نوعی سنگ دگرگونی است و به طور گسترده برای کفپوش ساختمان های تجاری، آشپزخانه ها، حمام ها و غیره استفاده می شود. اما به دلیل محدودیت ذخایر سنگ های مرمر این محصول در دسته مصالح لوکس قرار می گیرد و توجیه اقتصادی برای محوطه سازی ندارد.

برای کف محوطه از چه متریالی استفاده کنیم؟

مواد کفپوش شیشه ای در ساختمان ها

شیشه به عنوان مواد کفپوش برای شرایط خاص مانند انتقال نور از طبقه بالا به طبقه پایین و غیره استفاده می شود. آنها در کاشی هایی موجود هستند که در قاب هایی با فاصله نزدیک ثابت می شوند. این نوع کف پوش علی رغم ظاهر زیبایش بسیار پرهزینه است.

 

کفپوش سرامیکی در ساختمان ها

کاشی و سرامیک از مواد معروف پوشش کف هستند. سرامیک یک ماده معدنی است که عموماً در فضاهای داخلی ساختمان کاربرد دارد .

مقاومت فشاری پایین در انواع کاشی یا سرامیک ها سبب می شود هنگام تردد دچار شکستگی شوند.

برای کف محوطه از چه متریالی استفاده کنیم؟

مواد کفپوش های PVC

کاشی های پلی وینیل کلراید (PVC) امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند که بر روی زیر سازی پایه بتنی قرار می گیرند. این دسته از کف پوش ها در اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلف موجود هستند.  اما دارای طبیعت لغزنده هستند و این خود برای فضاهای بیرونی که در معرض بارش ها هستند مناسب نیست.

کفپوش کاه گلی

گل چیزی نیست جز زمین مرطوب که از زمان های قدیم به عنوان کفپوش استفاده می شود. خاصیت عایق حرارتی خوبی دارد. کاه خرد شده را به گل اضافه می کنند تا از ترک خوردن آن جلوگیری شود.

برای کف محوطه از چه متریالی استفاده کنیم؟

این متریال برای نما در بازسازی مکان های تاریخی مناسب است ، اما جایگزین مناسبی برای کف پوش نیست . چون در مجاورت آب با آن ترکیب شده و از پاکیزگی محیط می کاهد.

 

مواد کفپوش چوبی

چوب یا الوار یکی از رایج ترین روش های کف سازی در قدیم است. هنگامی که الوار ارزان در دسترس باشد، مانند مناطق تپه ای، ترجیح داده می شود.

کف‌های چوبی برای کف‌های داخلی مناسب هستند. حتی حین استفاده در داخل ساختمان نیز برای کف‌های چوبی، لایه ضد رطوبت زیر کفپوش ضروری است.

برای کف محوطه از چه متریالی استفاده کنیم؟

 

کفپوش آسفالت

قیر شکل مایع بسیار چسبناک نفت است که مخلوط با ماسه آسفالت را ایجاد می کند. آسفالت ها برای فضاهای باز استفاده می شوند . جدای از مشکل ترافیک و انبساط و انقباض که سبب ترک خوردن آسفالت ها  میشوند ، این متریال در دسته کف پوش های زیبا قرار نمی گیرد.

 

محصولات دیگری نیز برای محوطه سازی استفاده می شود مانند کفپوش های لاستیکی  اما بعلت کمتر استفاده شدن در دسته بندی محصولات محوطه سازی نیاوردیم.

 

واش بتن مقاوم و زیبا

 

مصالح کفپوش بتنی یا سیمانی در ساختمانها

بتن متداول ترین مواد مورد استفاده برای کفپوش است. برای هر نوع ساخت و ساز مناسب است و نسبت به سایرین بادوام تراست. امروزه تنوعی بسیار بالا دارد و در قسمت مختلف ساختمان کاربرد داشته استفاده می گردد. 

واش بتن ، موزائیک دو لایه ، تِرازو و گروه های مختلفی از سنکفرش ها در این دسته بندی قرار می گیرند که علاوه بر مقاومت بتن ، زیبایی را نیز با خود دارند.

ما در این مجموعه مقالاتی داریم که اطلاعات کامل تری از تک تک این متریال در اختیار شما قرار می دهد. با مطالعه آن هابه سوالات خود پاسخ دهید و اگر نیاز به همراهی مشاوران ما داشتید با 88500500-021 تماس خاصل نمائید.