تاریخچه سنگ مصنوعی

از اواخر دهه 70 میلادی، در کشور آمریکا سنگ هایی تولید گردید با نام سنگ مصنوعی، که این سنگ ها با استفاده از مواد شیمیائی ( آکریلیک ها و پلیمرها و رزین ها ) ساخته می شدند.

لایه رویی سنگ های مصنوعی با روکش پلی استر پوشانده می شود که سبب براق شدن اولیه تایل هاست و پس از مدتی استفاده و اصطلاحا پاخوردن مات و کدر می شود.

 موارد استفاده این محصول:کانتر آشپزخانه،سرویس بهداشتی و تزئینات داخلی ساختمان می باشد. از مواردی که این محصول را برای استفاده در کف و نما غیر قابل استفاده می کند، می توان به عدم بازیافت، لغزنده و آتش زابودن و همچنین مقاوم نبودن در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید اشاره کرد.

پس از مدتی  با تدوین قوانین جدید بین المللی در رابطه با حفاظت از محیط زیست، نشان از این داشت که کالاهائی که از مواد غیرقابل بازیافت تولید می گردند ، کم کم از چرخه تولید حذف خواهند گردید .

 

تاریخچه سنگ صنعتی

 

اما در اواخر دهه 90 میلادی، شرکت برتون، موفق به تولید سنگ پایه بتن گردیدکه در دنیا با نام سنگ صنعتی یاسنگ مهندسی شناخته می شود .

استحکام و مقاومت بالا، تنوع و قیمت مناسب و اجزاء کاملا طبیعی، از خواص منحصر به فرد این تولید می باشد .

سنگ صنعتی برتون، غیرقابل اشتعال، مقاوم در برابر UVو با قابلیت ساب پذیری ، ابزار پذیری و با خواص فیزیکی کاملاً مشابه سنگ طبیعی می باشد.

شرکت سازان سنگ سالار تنها واحد تولیدی سنگ صنعتی در خاورمیانه می باشد. سنگ صنعتی سالار به صورت استاندارد با رنگ ثابت و یکنواخت و با قابلیت حق انتخاب بافت و رنگ تولید می گردد. ترکیبات سنگ صنعتی سالار شامل: 85 درصد سنگ دانه بندی و الباقی سیمان و پیگمنت های رنگی( رنگدانه های طبیعی) می باشد که در خلاء مطلق وکیوم می گردد.استفاده از محیط خلاء در تولید قطعات بتنی، محصولی قابل رقابت با انواع سنگ گرانیت طبیعی را به وجود می آورد .

سپس تایل ها به مدت 24 ساعت در 80 درجه سانتیگراد در اتاق بخار قرار می گیرند تا کیورینگ سیمان بصورت کامل انجام پذیرد. در مرحله پایانی و پس از اتاق بخار، تایلها 19 مرحله ساب خورده و جهت ارسال به پروژه های ملی-عمرانی و همچنین پروژه های خارج از کشوربسته بندی می گردد.

 

 

کاریرد سنگ صنعتی :

از دیرباز سنگ ها به علت دوام و مقاومت زیاد در احداث ساختمان ها و ابنیه مهم استفاده می شده است، حتی در بعضی موارد نوع سنگ موجود در یک منطقه تعیین کننده نوع معماری آن منطقه بوده است.

مثلاً در تخت جمشید از سنگ آهک استفاده شده ودر بناهای تاریخی شهر فلورانس ایتالیا از ماربل کارارا.

 

امروزه به سبب پیشرفت تکنولوژی در استخراج و حمل و نقل، استفاده از سنگ، ابعاد گسترده ای یافته و از آن در بخش های مختلف ساختمانی بکار گرفته می شود. برخی از کاربردهای سنگ  را می توان به پوشش کف و دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان ها اشاره نمود.

با توجه به شرایط محیطی و جوی، نوع استفاده از سنگ برای هر اقلیم متفاوت است.

به طور مثال: استفاده از سنگ هایی با تخلخل کم و مقاومت بالا برای محیط های سرد و یخبندان، انواع سنگ های رگه دار برای نماهای بیرونی، سنگ های تزئینی جهت دکوراسیون داخلی و…

سنگ های صنعتی به دلیل شرایط تولیدی ، دارای فشردگی بالا و جذب آب بسیار پائین، مقاومت خمشی و سایشی بالا و قابل رقابت با سنگ گرانیت می باشند. بدین جهت با توجه به مشخصات مذکور و همچنین عدم وجود کانی های فلزی و رگه های مویرگی در ساختار آن و قابلیت تولید در رنگ ها و طرح های مختلف و با توجه به زیبایی آن استقبال بی نظیری در پروژه های صنعتی، تجاری، اداری و مسکونی هم چنین پارکینگ ها در اقصی نقاط جهان گردیده است .

یکی از قابلیهای استفاده از سنگ های صنعتی سالار، کالیبره بودن محصول که سبب زیبایی و بالا رفتن سرعت اجرا می شود و همچنین ابعاد بی نظیر121*61 جهت استفاده درنما، کف و دیواره ها می باشد.

وجه تمایز سنگ های صنعتی سالار، استفاده از پله هایی با همان رنگ سنگ در کف و دیواره می باشد.

 

مزایای سنگ صنعتی سالار :

از مزایای سنگ صنعتی سالار می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

    • با توجه به عدم وجود کانی های آهن ، همچون سنگ های گرانیت اکسید نمی شود.

    • عدم تخلخل : جذب آب 6/0 درصد می باشد که در حد ستگ گرانیت است.

    • بسته بندی و پالت بندی صادراتی که در نتیجه آن پرت حمل وجابجایی ندارد.

    • عدم وجود رگه های مویرگی که منجر به دوام سنگ در برابر تردد می شود.

    • تولید روزانه 8000 متر مربع جهت تأمین سریع پروژه های بزرگ از امکانات مجتمع کارخانجات سالار می باشد.

    • تراکم و فشردگی بالا و همچنین مقاومت در برابر سایش دارد.

    • مقاومت در برابر آلاینده های جوی ، بخارها و گازها را دارا می باشد.

    • دارای تونالیته رنگی حداکثری به میزان 5 درصد می باشد.

    • مقاومت در برابر نور خورشید و ثبات رنگ دارد.

    • قابلیت ساب پذیری و ابزار پذیری را دارا می باشد.

    • زیبایی طرح و تنوع رنگ دارد.

    • مقاومت در برابر یخبندان و سرمای شدید دارد.

    • چسبندگی بسیار مناسب با ملات دارد.

    • عدم وجود گره در تمامی سطح دارد.

    • انتخاب بسیار مناسب جهت تردد بالای لیفتراک و بالابرهای صنعتی در سوله های تولیدی از خواص سنگ صنعتی سالار می باشد.