برای بتن کف حیاط چه نکاتی را رعایت کنیم

نکات بتن در حیاط

 

فضاهای بیرونی خانه‌ها، ویلاها، باغ‌های شخصی، حیاط خلوت ها و حیاط ها  برای استفاده های کاربردی از اهمیت زیادی برخوردار است. فضاهایی مثل حیاط یا محوطه های باز در باغ و ویلا از مکان هایی است که ممکن است شما بخواهید شخصاً اقدام به کف‌سازی آن با بتن نمائید. برای این کار نیازمند دانستن برخی نکات هستید. اگر فنی باشید قطعاً از پس این کار برخواهید آمد فقط به برخی تجهیزات نیاز دارید که این تجهیزات در دو نوع دستی و ماشینی آن‌ها وجود دارد و شما می‌توانید حتی آن‌ها را اجاره کنید. در این مطلب می‌خواهیم مهم‌ترین نکات و مراحل کف‌سازی حیاط خانه، باغ، ویلا و … را شرح دهیم پس با ما همراه باشید.

نکات ضروری برای استفاده بتن در کف حیاط

 

مرحله اول- خاک‌ برداری برای کف‌ سازی حیاط

برای این که حیاط یا باغ خود را به‌وسیله بتن کف‌سازی کنید نیاز است ابتدا مقداری خاک‌برداری کنید. البته منظور ما از خاک‌برداری برداشتن یک‌ لایه از خاک‌های ضعیف حیاط است که ممکن است بعداً برای شما ایجاد مشکل کند. برای این کار می‌توانید از لوازم ابتدایی استفاده کنید مثل بیل و کلنگ و فرقون. حذف کردن این مقدار خاک سبب می شود تا هنگام اضافه کردن بتون به سطح ، با مشکل اضافه شدن ارتفاع مواجه نشویم.

 

مرحله دوم- کوبیدن خاک برای کف‌سازی حیاط

بعد از این که خاک‌های ضعیف را برداشتید، حالا نوبت به کوبش خاک می‌رسد. علت این که باید زمین کوبیده شود، مشخص‌شدن نقاط ضعیف و پرکردن آن با مواد مناسب است. برای کوبیدن زمین می‌توانید از کمپکتور صفحه‌ای یا کمپکتور قورباغه‌ای استفاده کنید. باید به‌صورت رفت و برگشتی روی زمین موردنظر با کمپکتور حرکت کرده تا کل مساحت آن را بکوبید. یکی از مراحل مهم کف‌سازی حیاط همین کوبیدن خاک است. این بخش از کار کمی تخصصی تر می باشد که می توان از شرکت هایی که در زمینه بازسازی فعالیت می کنند کمک گرفت.

 

مرحله سوم- ریختن شن و ماسه در کف‌ سازی حیاط

حالا نوبت به ریخت شن و ماسه روی کف است. بعد از اینکه این کار را کردید بهتر است بار دیگر با استفاده از کمپکتور کف زمین را بکوبید تا استحکام خاک افزایش یابد.

 

مرحله چهارم- بتن‌ریزی برای کف‌سازی حیاط

بعد از طی‌کردن مراحل بالا حالا وقت آن رسیده که بتن خود را آماده کنید. برای این کار باید طبق استانداردها و متناسب با مساحت زمین خود میزان بتن موردنیاز را آماده کنید. آب، سیمان، سنگ‌دانه‌ها و مواد افزودنی بتن را داخل بتونیر یا دستگاه میکسر بتن ریخته و بگذارید به مدت ۵ دقیقه تمام مواد با هم ترکیب شود. بعد از آن به‌وسیله فرغون بتن را روی کف زمین ریخته و آن را پخش کنید.

 

مرحله پنجم- ویبره کردن بتن برای کف‌سازی حیاط

بهتر است حتماً این مرحله را انجام دهید. برای این کار یک شیلنگ ویبراتور دریلی هم کار شما را راه خواهد انداخت. قیمت شیلنگ ویبراتور دریلی ارزان است و می‌توانید خودتان آن را تهیه کنید. بعد از اینکه بتن را ریختید باید قسمت فلزی یا پوکر شیلنگ ویبراتور را در نقاط مختلف بتن فروکرده و آن را ویبره کنید. با این کار هوای اضافی داخل بتن خالی شده و شیره بتن جای هوا را پر خواهد کرد. به‌این‌ترتیب بتن شما از استحکام بالایی برخوردار خواهد شد. برای ویبره کردن بتن به‌وسیله شیلنگ ویبراتور دریلی نقاطی را انتخاب کنید و شیلنگ ویبراتور را به‌صورت عمودی داخل بتن فرو کنید و بعد از ۱۰ ثانیه شیلنگ را به‌آرامی خارج کنید. به همین ترتیب تمامی نقاط ب

 

مرحله ششم – لیسه کردن بتن به‌وسیله شمشه ماله تلسکوپی

برای اینکه سطح بتن را کاملاً صاف و یکدست کنید باید از وسیله‌ای به نام شمشه ماله تلسکوپی استفاده کنید. این شمشه‌ها تیغه‌های مختلفی به لحاظ اندازه دارند و باتوجه‌به عرض کار، باید اندازه مناسب را انتخاب کنید.

بتن با ماله پروانه ای

مرحله هفتم- استفاده از ماله پروانه ای برای کف‌سازی حیاط

در آخر کاری که باید انجام دهید استفاده از ماله پروانه‌ای برای کف‌سازی حیاط است، زمانی که بتن حیاط به‌اندازه‌ای خشک شد که وقتی با چکمه روی آن حرکت کردید، فقط جای پای شما در بتن ماند زمانی است که باید با یک ماله پروانه‌ای یا ماله هلیکوپتری سطح بتن را صاف و یکدست کنید. توجه داشته باشید که در تمام مراحل بالا، تراز بودن بتن کف حیاط مهم است بنابراین حتماً باید در مراحل مختلف از ترازهای لیزری یا دستی استفاده کنید.

حال با اتمام این 7 مرحله حیاطی داریم که کف آن با یک بتون ساده کف سازی شده است. این مدل کف سازی برای محوطه سازی حیاط منازل یا ویلاها ، حیاط خلوت و یا حتی محوطه های صنعتی توصیه نمی شود؛ زیبایی لازم برای محوطه هایی که ما قرار است در آن آرامش و زیبایی را تجربه کنیم در کف سازی با بتن به تنهایی ایجاد نمی شود . 

این مراحل که به اتمام رسید ، علی رغم صرف هزینه و زمان فضایی ساده ، سرد و بی روح را داریم که متاسفانه چون شیوه اجرای بتن به صورت درجا ، مراحل علمی تولید قطعات بتنی را نیز ندارد خیلی زود دچار ترک خوردن می شود . اما این که برای بتن کف حیاط چه نکاتی را رعایت کنیم ...

حال اگر از متریالی برای ساخت محوطه کف حیاط استفاده کنید که زیبایی ، کیفیت ، مقاومت فشاری و خمشی ، مقاومت در برابر سرما و گرما ، مقاومت در برابر ترافیک و تردد را یک جا داشته باشد؛ نصب آسان و سریع ، تنوع در رنگ و طرح و ابعاد داشته باشد ؛ حتی بتوانید پله ها را از همان طرح کف داشته باشید ؛ قطعا شایسته ترین انتخاب را داشته اید . 

 

واش بتن در حیاط

 

ما به شما واش بتن آنتیک سالار را پیشنهاد می کنیم که همه این مزایا را هم زمان دارد و شما را برای سالیان سال از تجدید بازسازی بی نیاز می نماید.